Momen-Momen Terindah ...

 
Huhuhu... tetiba..terlintas di fikiran... "rindunya saat-saat mengandungkan Hariz!" Huhh... boleh gitu?? Jangan buat pasal... awak tu dah break record.. pregnant history yg penuh sadis & tragis! :p 
Bawak-bawak lah sedar yg umur awak tuu dah menginjak 4 series.. Bukan tak boleh lagi... Tak reti2 nak serik dgn pengalaman lalu? Doktor pun dah nasihat kan.. suruh rehat dan cukup-cukup laa sudah... Pe lagi yg tak cukup..? 2 pasang anak yg bijak dan comel..anugerah dariNYA? 
 
Hahaha... hati kecil pulak tetiba "bersuara"...!
Well... tak laa sampai tahap nak pregnant lagi.. tapi cuma.. rindu saat2 itu.. Momen-momen indah yang tak terungkap dgn kata-kata.. Ye laa... make sense laa jugak kan... dah 10 tahun menunggu kedatangan seorang baby.. Dan dalam 10 thn tuhh.. pelbagai dugaan diterima.. Sebab tuhh.. bila mengandung semula.. aku bertekad.. akan akan jaga kandunganku itu dgn sempurna...
 
Masih teringat..3 bulan pertama.. memang aku lembik! Pagi pegi kerja okay... tapi start pukul 5 ptg, aku mula rasa lemah, lesu dan kalau sampai rumah.. memang katil tempat utama aku landing dulu.Yg bestnya.. aku memang tak suka pegi dapur! Tak usah nak masak.. dapat bau bawang atau apa2 masakan aku dah mula pening. Inchik Hubby cakap... aku mengada2..! Huh... mana taknya dia bengang.. sewaktu aku pregnant yg pertama, kedua & ketiga.. memang aku masih boleh ligat memasak. Tapi kali ini... I'm sorryyy!! 
 
Habit aku masa pregnant kan Hariz.. kalau nak makan kat mana2 gerai..mesti yg berdekatan dgn masjid! Sebab... senang aku nak buang air kat tandas Masjid tuhh.. Kalau gerai2 atau restoran2 tu memang jauh dari masjid atau surau..huh.. jgn harap aku nak makan mahupun berhenti rehat kat situ..!  kihkihkih..
 
Satu lagi... kalau pergi berjalan2 ke... pergi kenduri ke.. aku wajib nak berhenti solat kat mana2 masjid yg besar2 dan cantik2...  Entah mengapa.. suka benar aku berhenti solat di masjid2 yg berlainan. Makanya... kalau zohor di Masjid Shah Alam... Asar pula..di Masjid KLIA.. Maghrib.. boleh laa singgah kat mana2 masjid yg berdekatan .. Isyak..kalau tak sempat.. boleh saja di rumah..!
 
Dalam 9 bulan pregnant tu... aku memang tip top gi surau..solat dan dengar ceramah di surau. Mengaji al-Quran dan belajar Tajwid tetap pada hari Sabtu dan Ahad. Dan setiap malam lepas Isyak.. memang tak lupa baca surah Luqman, Yusuf, Mariam dan berzikir. Masyaallah... memang tenang rasanya bila dapat buat amalan begitu.
 
Aku jugak mengamalkan minum susu dicampur dengan sedikit safron & buah badam. Orang kata.. nak dapat anak yg bijak dan kulit cantik. Actually, itu juga amalan org2 Yahudi masa mengandung. Itu sebab kepandaian dan kepakaran org2 Yahudi memang tak dpt dinafikan lagi! Hahaha... tapi.. bab susu... bukan susu lembu tau! Aku lebih gemar susu kambing. Berapa kotak aku perabis kan sachet susu kambing tuhh tiap2 malam!
 
Buah2an kegemaran..kebanyakannya..buah2an sitrus..macam buah delima, anggur, epal dan pisang. Memang itu favourite aku selain tiap2 hari aku MESTI mkn beberapa biji pil SPIRULINA.
 
Sebelum tidur... its my time and the baby (Hariz) laa..! Aku akan bercerita apa sahaja aktiviti aku kpd baby sambil tanganku sentiasa mengusap2 perutku. Yg bestnya, setiap kali aku bersuara.. baby dlm perut akan memberi respon dgn menendang mahupun membuat pergerakan dalam perut. Sangat indah suasana begitu! 
Sekali-sekala, aku akan memperdengakan baby dgn zikir2 dan bacaan al-Quran di MP3 melalui headset. Memang baby cepat memberi respon!
 
Rancangan TV yg aku minat... IMAM MUDA! Ya Allah... gila betul aku nengok rancangan nihh.. nak2 tengok muka bersih dan handsome kesemua imam2 muda tu.. Impian pun memang laa nak jugak anak2 jadi cam dorang kan.. Dlm hati.. tak putus2 berdoa moga suatu hari nanti... kesemua anak2 aku menjadi anak yg soleh dan solehah yg dpt membahagiakan Mama & Ayahnya di dunia & di akhirat...
 
Haa.. satu lagi rancangan TV yg aku takkan miss ialah.. rancangan SUKAN! Serious beb...! Kalau dulu.. bukak laa citer sukan.. mesti aku start bengang. Tu pasal laa aku suruh inchik hubby beli TV dua biji, senang utk aku nak nengok siaran favourite aku!
 
Sukan yg aku minat.. of coz laa.. bola sepak dan badminton! Fuhh... memang die hard fan laa aku ngan Datuk Lee Chong Wei dan pemain bola sepak.. Ronaldo tuhh..! 
 
Namun... dalam 'kemanjaan' dan 'mengada2' ..bak kata inchik Hubby ku.. Aku masih tak dapat hak istimewa tuhh sepenuhnya..! :(
Salah satunya... bila time balik keje.. aku masih naik LRT... memanjat tangga LRT yg tinggi dan curam tuhh.. Itu belum lagi dalam LRT... terpaksa berebut2 & bersesak2 dgn org ramai. Nasib tak baik... berdiri jer laa... walaupun dlm keadaan mengandung.. Hmmm... org KL... masih lagi kurang kesedaran sivik!
Lagi tak bernasib baik.. bila inchik Hubby habis keje awal dan terus balik. Makanya... terpaksalah aku menapak dari Leboh Ampang ke Central Market dan terus menuju ke Pejabat Pos KL.. and then dari situ..kena beratur panjang lagi untk menunggu bas! Huhhh...ada patut kaa tarak patut??!!   
 
Hmmm.... di saat2 akhir pregnant.. aku begitu kepingin nak makan kurma nabi. Memang boleh beli kat kedai2.. mahal pun tak apa kan.. Tapi.. aku nakkkk sangat makan kurma nabi dari yg dtgnya khas dari Mekah.. ! Boleh gitu??
 
Makanya... aku dan inchik hubby... terpaksa laa menebalkan muka.. bertanyakan saper2 saudara mara atau kengkwn yg baru balik dari Umrah. Dapat sebijik pun.. jadi laa... Namun.. yg peliknya, tiap kali pegi menziarahi mereka atau meminta dari mereka.. mesti ada saje perkara2 yg membuatkan aku tak dpt merasa kurma nabi tu walaupun sebijik! Sedih beb... mcm2 citer... kurma nabi habis lah.. tak sempat beli kurma nabi lah.. kurma nabi itu.. kurma nabi ini..  :(
Sehinggalah... ada saudara terdekat.. Kak Long Lela dan suaminya balik dari Umrah.. Kami pun singgah laa ke rumahnya... Masyaallah... Allah memakbulkan permintaanku! Dihadapkannya di depanku sebekas besar kurma nabi. Hahh... amik kau! Tak pandang kiri kanan.. aku terus makan dgn pelahapnya..! Teruk betul perangai aku.. ehh..ker.. perangai baby kat dlm perut tu?? :p   Yg bestnya.. Kak Long Lela siap bekalkan aku satu tupperware lagi kurma nabi utk aku... Ya Allah... syukur sgt2!!
 
Hahaha... indah kan momen2 tu semua?? Actually... itu antara perkongsian aku untk kengkawan di luar sana yg sedang pregnant.. Cubalah amalkan amalan2 yg aku citer kan di atas (yg baik2 jer laa... mcm amalan perempuan2 Yahudi mengandung tuhh). Satu lagi aku nak tambah, cuba2 laa.. rajinkan diri buat latihan dan jawab soalan2 matematik. Yg mudah2 pun okey.. Janji otak kiri kita aktif dan byk berfungsi. Perkembangan otak baby juga bagus. Itu juga sbnarnya amalan2 kaum Yahudi. Dorang mmg menggalakkan perempuan pregnant buat latihan matematik.
 
Dan....ALHAMDULILLAH...
bukan aku nak bangga.. tapi.. lahirnya NUR MUHAMMAD HARIZ.. aku sudah nampak "hasilnya" pada baby aku nihh disebabkan amalan2 yg aku lakukan sepanjang mengandungkan dia.. SYUKUR ya Allah...!
 
Moga perkongsian aku nii sedikit sebanyak... mungkin juga..berguna pada kengkwn di luar tuhh utk diamalkan pada anak mereka. Mudah2an.. impian dan harapan kita untuk kita lihat bagaimana anak2 kita menjadi apa yg kita doakan selalu..tercapai hendaknya.. Aaminnn..... 
 
 
hehehe... nak senyum pun tak larat!
 

Sakit2 nak beranak pun.. makan tetap makan!

Eh... sempat snap photo lagi!





Detik2 terakhir sebelum nak masuk labor room -C section
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
\NUR MUHAMMAD HARIZ was borned on 02FEB2012...
 
Kegembiraan & Kesyukuran...





 

Ada iras-iras Datuk Lee Chong Wei tak?? Tgk muncung dia tuhh


 
 
 
 
 

No comments: