Orang tua-tua kata....


Hehehe... nak tanya korang... tali pusat anak-anak.. bila dah tanggal dan kering, korang buat apa?? 

Aku ni... memula tuhh.. confius laa gak..nak buang ke.. nak tanam ke..nak wat apa ekk.. Last-last tanya mak.. dia cakap.. simpan dan kalau lahir anak-anak yang lain kumpulkan dan simpan..! Nenek pun cakap macam tuhh.. Mak mentua.. nenek husband.. nenek sedara.. ehhh... semua sedara yang berpangkat wargamas punnn nasihat begituhh.. 

Aku dok pikir gak.. apa logiknya simpan benda alah tuhh.. Dorang cakap.. "Nanti.. semua anak-anak kau rapat pertaliannya.. sayang-menyayang... tak gaduh-gaduh...dan tak berpisah jauh...!" Ye ke??? Aku tanya gak mak aku.. "Mak kumpul dan simpan tak tali pusat orang dan adik beradik lain?" Mak jawab.. "Dulu ada simpan.. tapi entah mana semua tu.. Ada yang hilang pun..!" Pulak dah..!! :p

Dan yang best nya.. ada sorang mak sedara cakap.."Kalau anak kau degil.. orang tua-tua kata...rendam jer tali pusat tuh.. kasi diorang minum!" Eeeeyeaakkk..!! Apa punya advice laa... Tak de ke advice yang lebih inovatif lagi?? Tapi.. yang peliknya, bukan mak sedara aku sorang yang cakap.. malah.. ramai lagi orang tua-tua yang bagi nasihat begituhh... HIshhh...!!

Akhirnya... entah apa alasannya... aku pun kumpullah kesemua @ keempat-empat tali pusat anak-anak aku dan aku simpan dalam satu pouch yang comel gitu..! huhuhu...
Anyway... ALHAMDULILLAH... keempat-empat anak-anak aku... sayang-menyayangi sesama mereka.. pertalian mereka begitu erat sekali.. Kalau bergaduh sesekali tuhh... adatlah... adik-beradik.. kann..! Haa.. yang nie betul..kata  orang tua-tua.."Air dicincang takkan putus".. Memang betul tuhh..

Tali pusat kepunyaan NURA ADILLA, MUHAMMAD HADZIM, DHIYA RAIHANIE & NUR MUHAMMAD HARIZ



Cuma.. sebagai ibu bapa.. perlu peka..dan pantau behaviour mereka nihh.. Kalau dah nampak ada antara mereka macam nak ke arah ala-ala perangai selfish.. tak suka berkongsi..tamak.. degil... haaa... tegur dan didiklah mereka secara berhemah supaya bila besar nanti jangan sombong dengan adik-beradik, pentingkan diri sendiri dan ikut kepala sendiri ajer...!

Tentang rendam tali pusat dan kasi anak-anak minum... ishhh...tak sampai hati aku nak bagi anak-anak aku minum cara tuhh walaupun diorang nakal dan degil.. Apa yang aku tau... guru/ustaz yang mengajar aku kata.. kalau anak-anak "degil" dan tak mendengar kata.. amalkan cara ini:-

1) Niat dan mohon hajat kepada Allah
2) Dimulakan dgn membaca surah Al-Fatihah
3) Diikuti dgn bacaan Ayatul Kursi
4) Selawat Syifa' 7 kali
5) Baca Surah Taa Haa Ayat 1-5 (sambil pegang ubun-ubun anak)

Hmmm...  Moral of the story, ada kalanya... kata orang tua-tua..tak semestinya kita perlu ikut 100%... Ikut lah mana yang praktial dan tak lari dari ajaran agama...

Wallahhua'alam....


No comments: