Petikan-petikan novel ITU AKU...


1) “Seluar levi's cap ayam , maksud gua made in Siam, jeans apa-apa seluar pinjam…  Blakang lu antar kedai jahit suh tailor tu potong dan kecikkan bawah dia mcm carrot cut. Senteng sampai buku lali. Nak lagi senang lu beli  sluar cutting pompuan ke, makcik ke… janji menepati saranan sirim mat rempit! Sluar pendek pun boleh…” Sambung Zack sambil tersengih.

2) “Perhhh Bai!! Ni.. Motor ke lembu?? Kalau lembab macam lembu.. Balik rumah je Bai!! Pergi tolong mak masak.. Jadik anak dara oiii!!!”..

3) “Hehehehe… lu jangan tak caya.. gua pernah adjust  fork motor.. gua turunkan ke handle supaya  tak goyang masa bawak motor. Pernah gak gua kasi turunkan sampai paras lutut saja. “ Jawab Zack dengan bangga.

4) “Apa guna Abang menyimpan saya lagi jika hanya untuk perhiasan..! Selama ini pun, nama sahaja saya bersuami tetapi kehidupan saya tidak ubah seperti ibu tunggal… Tolonglah Bang.. untuk kali ini.. saya merayu.. jangan dera perasaan saya lagi…”

5) “Apa yang bagus sangat kau main motor ni? Apa.. kau dah bosan hidup sampai dengan rela hati join lumba haram tanpa memikirkan keselamatan diri dan orang lain?”

6) Tentang aku?... Biarlah.. redah saja apa yang mendatang di hadapan.. Itu aku! Tidak pernah gentar dengan kekecewaan dan cabaran…!! Detik hati Azrul Azizi.

7) “Benda tu mahal Bro! Gred baikk punya!  Warna putih Kristal.. Mahal pun mahal.. kalau gred kedua, warnanyaputih kemerahan. “ Terang Sifu.

8) Epol tidak mempedulikan marah dan jeritan Azrul Azizi. Yang penting adalah sasarannya kini semakin hampir. Ketika mereka melewati wanita itu di sisi jalan, dengan pantasnya Epol segera merentap dengan kasar beg tangan dari tangan kiri wanita itu.

9) “Gua tau.. nama gua.. lu sebut..siap lah lu nanti..Bukan lu yang gua cari..! Gua carik adik perempuan lu!”


10) “Hey.. bukan ke.. lu menang game malam tadi? Gua sekarang.. lu punya!” Jawab Norzie selamba.
11) “Jojie tu.. Cuma chikaro aje Bro.. dah banyak kali jadi lauk balak-balak yang lain.. Apa kelas lu nak tangkap jiwang dengan bekas jantan lain! Setakat buat penyedap lauk.. itu pun dah cukup baik, Bro!..”

12) “Menceburi bidang perlumbaan motor tidak salah tetapi harus mengikut panduannya. Maksudnya, semua yang dilakukan harus ada undang-undangnya. Misalnya, penunggang itu sendiri mesti ada lessen yang sah, mempunyai ilmu segala selok-belok tentang motor, berlumba di track yang sah dan diiktiraf. Barulah dikatakan pelumba professional.” Nasihat Cikgu Shaari lagi.

13) Benar kata orang.. Untuk berubah menjadi baik memerlukan semangat yang kental dan displin diri yang ketat serta mengambil masa yang agak lama dalam proses transformasi perubahan. Namun, untuk berubah menjadi buruk/jahat, tidak perlu mengambil masa yang lama untuk berfikir. Terdetik niat di hati, otak sudah mengarahkan untuk terus melakukannya!

14) “Kami tak galakkan berlumba haram. Mat Rempit adalah tabiat buruk yang mesti dihapuskan. Kami sedar keburukan Mat Rempit kerana kami pernah melalui pengalaman itu. Kerajaan dah sediakan litar, kenapa kita mesti merempit? Kalau jatuh motor di litar, ada insurans. Kalau Mat Rempit jatuh motor, dapat apa?” Tanya Red sambil merenung Azrul Azizi.

15) “Ibu tahu… Roy tak sayangkan ibu kan.. Roy lebih suka tengok ibu matikan?” Tanya Syaniza dalam nada yang tidak bermaya sekali. Nafasnya tersekat-sekat.

16) Mengapa penyesalan datang setelah segala-galanya telah terlewat? Itulah yang Azrul Azizi kesalkan dan barangkali penyesalan dan rasa bersalah itu tidak akan hilang sehingga dia mati!  

17) “Sanggupkah kita berkorban? Untuk kita menjadi orang yang Berjaya dalam hidup, kita perlu bersedia untuk berkorban. Selepas bersedia untuk berkorban, kita kena sanggup untuk berkorban bila-bila masa, berkorban apa saja…!”

18) “Kita memerlukan orang lain untuk berjaya kerana kita memerlukan sokongan mereka, kata-kata semangat dari mereka, suntikan inspirasi dari pengorbanan mereka demi kejayaan kita.”

19) "Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yang kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dengan baik berlandaskan kenyataan"

20) “Kita semua telah menerima hukuman dan pengajaran dari setiap kesilapan dan kesalahan yang kita lakukan. Kita patut bersyukur kepada Allah.. dalam ujian berat yang kita terima dariNYA..,  hikmah di sebalik dari apa yang kita lakukan adalah tentang perhubungan dan kasih sayang antara kita semua dalam satu keluarga semakin erat.. Pernahkah Roy terfikir begitu?”
 
*** Special dedication to Roy.. for sharing his story.. ***



No comments: