Petikan-petikan novel AKU REDHA..


1) “5 sebab kenapa saya tak ambik tandatangan awak ialah awak ni perasan bagus, dah tu bodoh sombong pulak tuh, gila kuasa, tak reti bahasa dan yang kelima syok sendiri! Ok, dah cukup 5 sebab kan? Puas hati? Kalau tak ada apa-apa, saya pergi dulu yek!”

2) Aneh.. hidup ini! Aku berlakon di pentas lakonan yang aku cipta dan arahkan sendiri.

3) “Jika seseorang hadir dalam hidup kamu.. dan menjadi sebahagian daripada kamu.. tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu.. suatu waktu dulu..!."

4) “Sabar Rissa.. Abah percaya Rissa seorang yang sabar dan kuat. Sebab itu Abah pilih nama Nur Arissa yang bermaksud cahaya kekuatan. Abah percaya semangat Rissa seperti semangat Abah juga. Anak Abah ini sabar orangnya. Orang sabar akan disayangi Allah!”

5) Sepertimana Abah berpesan kepadaku, seperti itu jugalah aku berpesan kepada adik-adikku bahawa harta yang paling berharga adalah pelajaran. Tanpa pelajaran, kita tidak akan ke mana malah kita akan dihina dan dipersendakan.

6) “Pernah tak awak dengar pepatah Inggeris mengatakan, ‘only the good die young!’”

7) Mengapalah, dalam ramai-ramai peserta Ekspedisi ini, lelaki sombong yang kubenci ini juga yang datang menyelamat? Suatu kebetulankah atau memang sudah ditakdirkan yang aku tidak dapat “lari” dari mamat samseng ini?

8) “Cik Rissa… kau jangan benci kat orang melampau sangat…. Mak aku pesan.. jangan benci orang terlebih-lebih, takut nanti.. orang yang kita benci tu lah orang yang paling kita sayang nanti.. Silap-silap, dia tu jadi laki kau agaknya!”

9)  “Cik Rissa! Kenapa ni? Apa yang berlaku?” Tanya Pak Cik Latif sambil memandangku dari atas ke bawah. Aku memandang diriku. Masyaallah..! Aku berkaki ayam rupanya. Tudung entah ke mana dan bajuku juga tidak terurus. Kuraba bahagian lengan kananku. Ianya terkoyak sehingga ke bawah!

10) Benarlah kata orang, cinta menjadikan manusia lebih bertenaga, kuat dan diri bermotivasi sepenuhnya. Cinta tidak sepatutnya menjadi penyebab kemurungan, hilang keyakinan diri dan sebagainya. Maka, nikmatilah cinta dalam bentuknya yang tersendiri dan teristimewa iaitu dengan perkahwinan!

11) Paling indah hidup apabila kita mendapat semua yang kita inginkan tetapi… paling sedih, bila dah dapat.. itulah punca masalah hidup kita….

12) “Farah.. membuat keputusan tidak semudah meminta sesuatu. Apatah lagi.. kita berbicara tentang kebahagiaan masing-masing.Awak meminta saya pertimbangkan permintaan awak yang sebenarnya telah membunuh saya dalam diam. Mungkin awak tidak meletakkan diri awak di tempat saya maka awak tidak dapat merasa betapa sakitnya hati menerima kenyataan ini. Pernahkah awak terfikir bagaimana perasaan seorang isteri yang baru sahaja ingin merasa bahagia bersama suami yang dicintai sepenuh jiwa tiba-tiba mendapat tahu suaminya beralih cinta kepada yang lain?” Aku terhenti di situ mengumpul kekuatan sebelum menyambung kembali kata-kataku;



13) “Hello.. Puan Nur Arissa.. kau ni betul ke tak betul? Suami kau tu.. dah buat macam-macam kat kau. Kena pukul.. kena lempang.. bukannya kau nak lapor kat polis ke.. teledera ke.. ha.. sekurang-kurangnya, buat laporan doktor ke..  Sudahlah tu.. boleh lagi bersabar bila tahu suami ada kekasih lain. Siap jumpa lagi dengan ‘bakal madu’ pulak tu!” Ayu terus-terusan membebel.

14) “Kenapa mesti kau menghambakan diri kepada suami yang tak pernah ingin menghargai dan menghormati kau sebagai isterinya? Aku faham niat kau ingin menjadi isteri solehah di mata dia. Tapi.. adakah dia menghargai niat suci kau tu? Mana pergi janji-janjinya yang pernah diikrarkan dalam lafaz nikah dahulu yang telah berikrar dengan nama Allah bahawa dia akan menjadi suami yang bertanggung-jawab kepada isterinya? Fikirkanlah sedalam-dalamnya Rissa.. demi kebaikan kau sendiri..”. 

15) Ini juga dikira ujian dariNYA.. Aku tidak mahu terperangkap dalam scenario “unknown love” ini..! Satu scenario yang tidak dijangka tetapi akhirnya nanti bisa memerangkap. Dan tentunya aku tidak mahu dituduh isteri yang curang hanya kerana melarikan diri dari tekanan perasaan dan jiwa yang terluka..

16) Dahulu, usahkan pipi.. menjentik seluruh tubuhku ini tidak pernah dilakukan oleh arwah Abah! Begitu sayangnya arwah Abah kepada anaknya ini. Memang aku selalu dipukul oleh Emak namun kerana kebiasaan itu telah melalikan aku sebenarnya. Lantaran itu, aku tidak terasa apa-apapun apabila dipukul mahupun dicubit oleh emak sendiri. Tetapi bila dipukul oleh suamiku.. aku tidak boleh menerima hakikat ini! Hatiku benar-benar sakit dan jiwaku semakin parah.

17) “I think…you should thanks to your God to give a second chance for you!”  

18) Hipokritkah aku? Andainya ada anugerah pelakon wanita terbaik pada waktu ini, pastinya akulah pemenangnya! Bukan mudah untuk memujuk hati yang telah lama hancur menerima semula insan yang sebenarnya adalah yang bertanggungjawab memusnahkannya!

19) “Rissa.. Riz.. minta maaf… kalau Riz tak tinggalkan Rissa dulu, kita sudah lama hidup bahagia dan Riz dapat jaga dan lindungi Rissa sepanjang hayat Riz..” Kata Rizal Azli dengan nada kesal. 

20) “Ingat Bang…di hari pernikahan kita.. Abang telah melafazkan ikrar perkahwinan dengan bersumpah dengan nama Allah untuk menjalankan tanggung-jawab Abang dengan sebaiknya sebagai suami. Abang bukan berjanji dengan manusia tetapi dengan Allah. Jika berlaku sesuatu yang tidak diingini, jangan pula nanti Abang telah terlewat untuk menyesal…!”

21) Ya.. bercakap tidak sepayah insan yang perlu menghadapinya. Ternyata setelah aku sendiri yang mengalaminya… baru kufaham apakah kemelut yang mereka hadapi sebenarnya. Tidak ada cela atau hinanya menjadi janda. 

22) “Sampai bila Rissa nak teruskan hidup macam ni? Bukan Riz nak menghina Rissa dengan status Rissa sekarang tapi.. inilah hakikatnya yang perlu Rissa terima. Hidup menjanda dalam kelompok masyarakat kita ni penuh dengan dugaan dan banyak mengundang fitnah. Riz tak sanggup tengok Rissa dihina dan dituduh sesuka hati..” Sambung Rizal Azli lagi. 

23) I want my husband back.. Rissa..! Aku tak sanggup kehilangan dia.. dan aku.. tak sanggup nak berkongsi suami dengan sesiapa pun..!” Tegasnya. 

24) Tiap apa yang kita miliki..  Harus kita sayangi.. tetapi.. 

Tiap apa yang kita sayangi…  Tak semestinya dapat kita miliki….

25) “Jangan bohongi hati… Hati tidak pernah menipu… Kita sama-sama saling menyintai.. cuma.. ego untuk mengaku..! Mengapa mesti berdolak-dalik lagi..? Apa yang Rissa tunggu? Apa yang Rissa ingin pertahankan lagi?”

26) “Tolonglah Rissa.. pas ni.. janganlah kau pandai-pandai nak tunjuk skill berani mati tu lagi.. Semua orang boleh sakit jantung.. kau tau tak! Kau tak kesian ke.. mak dan mak mentua kau yang dah tua tu.. Dia orang pun.. punyalah panic semacam bila tau cerita kau ni..!” Tegur Ayu.

27) Bee nak Sayang tahu....walaupun nyawa terpisah dari badan....rasa cinta, rasa kasih dan rasa sayang Bee tetap hidup untuk Sayang buat selamanya..!”

No comments: