Boss oh Boss!!

Huh... hari yang meletihkan dan menyakitkan hati..! Semuanya pasal kerja... Bukan mahu mengungkit dan mengingati perkara-perkara yang menyakitkan hati ini.. tapi.. sekadar meluah rasa KETIDAKPUASAN HATI dan rasa KECEWA dengan sikap boss di tempat kerjaku ini..

Selama aku bekerja di sektor bank ini, pelbagai ragam dan kerenah boss yang pernah aku lihat dan tangani. Macam-macam ada!.. Yang baik hati, yang pemurah, yang kedekut, yang cerewet, yang kejam dan zalim punnn ada...! Kebanyakan dari boss yang aku kerja di bawahnya, yang selalu memberi masalah dan mengecohkan keadaan adalah LADY BOSS..! Biasanya boss lelaki ni.. tak banyak ragam dan sentiasa cool...

TETAPI... tidak bagi boss (lelaki) aku yang sekarang ini..! Inilah pertama kali aku bekerja dengan seorang boss lelaki yang ter over cerewet, kelam-kabut, cepat melenting dan suka under estimate staff sendiri! Suka jump into conclusion tanpa mendengar sepenuhnya explaination dari staff bawahannya..

Yang menyakitkan hati aku, dia ni.. betul-betul macam "lalang"... Ada ketika, dia dah betul2 tegas dengan decision yang dibuat, tapi bila ada "makhluk" yg datang menghasut dan menyebarkan statement yg belum tentu sahih kebenarannya, bulat2 dia akan percaya dan dgn mudahnya dia akan menukar decision yg dibuat..  Masalahnya, dia ni.. bukannya bangsa lainpun..  bangsa yang sama dgn aku jugak..! 

Aku tak kisah, kalau sesuatu yg dibebelkan itu adalah kesalahan aku tapi.. memang pantang aku kalau benda yg aku dah lakukan dgn betul dan disahihkan oleh org2 yg dipercayai.. punnn.. dia masih gak nak menunding jari ke arah aku! Bila sesuatu perkara yg kubuat dilakukan dgn betul, tidak pernah dia 'take note' akan pencapaian aku itu. Tapi.. bila ada saja point yg dia nak "taruk" aku.. akan diberinya cukup-cukup!!

Ahhhhh.... TENSION!!!!..  BOSAN...!!

Sudahnya dari kerja yg kulakukan itu dilakukan dgn ikhlas dan jujur dah menjadi sebaliknya.. Geram punya pasal.. semua "ayat-ayat cinta" lah keluar..! Dalam hal ini.. saper nak dipersalahkan?? Memang kena sabar.. tapi.. sampai bila?? Sanggup ke aku kerja bertahun2 dan hanya perlu melihat dan mendiamkan sahaja dgn apa yg telah dilakukannya kpd aku? Sanggup ke aku jadi seorang staff yg hanya pandai berkata.. "YES BOSS!" ?? 

Bukan tak boleh dibawa berbincang.. tapi setiap kali aku membuka mulut utk memberi penjelasan, awal2 lagi dia dah potong cakap aku! Semua perkara dari mulut dia adalah benar belaka, tidak ada yg tidak benar.. Macam ini nak jadi boss contoh dan memberi teladan yg baik kpd staff bawahannya?? Huh... nak turun ribut petir agaknya kalau dia jadi boss yg begitu..!

Time macam ni lah.. terniat nak berenti kerja!  Tapi.. kalau dah berenti.. saper pulak nak bayar hutang-hutang aku tuhh...  Lain ler..  kalau cik abang aku tuhh.. milliondolarmann... huhu...

Walau macammana pun... tiada jln lain untuk masa ini.. bersabar & bermuhasabah diri ajer laa... Nak kutuk lebih-lebih pun.. inilah periuk nasi aku..  kang bila time appraisal.. dia bagi komen yg kaw-kaw punya.. baru padan muka aku!  ahaks...

Moga-moga.. boss aku tuhh.. akan sedar satu hari.. Tak per laa kalau dah terlambat.. Namun, aku sentiasa berdoa.. moga satu hari nanti.. dia akan dapat menilai kerjaku dgn bijak & mengetahui kebenarannya...

No comments: